Biljana Stojanović
Мај / Jun 2021
Ponovo smo se obratili Sekretarijatu za saobraćaj sa molbom da ubrzaju proces postavljanja usporivača za automobile i razmotre postavljanje trotoara – bar u delovima gde je to moguće, a isti dopis smo prosledili i Školi.
Od Sekretarijata za saobraćaj putem telefonskog poziva dobili smo objašnjenje da eventualna dopuna signalizacije može da se razmatra tek nakon završetka radova na samom kolovozu.
Šaljem još jedan mejl Sekretarijatu za saobraćaj sa molbom da čim se steknu uslovi u dogovoru sa Školom ponovo razmotre naš zhtev.
Od Škole nam krajem meseca prvi put stiže odgovor na ovu temu. Dobijamo uverenje da su od strane škole preduzete sve mere u cilju bezbednosti dece kada je u pitanju sobraćajna zona škole, da su uz intezivnu i konstruktivnu saradnju sa Sekretarijatom za saobraćaj postavljene saobraćajne oznake i da je u ovom delu prilaza školi uređen i novi parking. Zahtev za dodatnim usporivačem i povezivanjem trotoara se ne pominje. Šaljem mejl školi sa molbom da ubuduće u dogovore sa Sekretarijatom za saobraćaj uvrste i podrže i ostale naše zahteve.
U međuvremenu, saobraćajni znak za dvosmerni pravac je uklonjen. Obavestili smo tim povodom i Upravu škole i JP Beograd put. Nadamo se da će tokom letnjeg raspusta nadležne institiucije uticati na to da se tek postavljeni znak koji ukazuje na oprez ponovo vrati na odgovarajuće mesto, a da će izvođači započete radove na kolovozu dovršiti. Trtenutno “proširenje” predstavlja neku vrstu prećutnog kompromisa, uveliko se od strane dece koristi kao pešačka staza, ali i kao nova prilika za parkiranje automobila od strane vozača. Zaključak je da do bezbedne zone još uvek nismo došli.
Osvrtom na sve gore napisano, mogu se uočiti dve pozicije: korisnička (u ovom slučaju školska deca) i institucionalna (zadužena da sumira i odgovori na potrebe korisnika). Kako bi ova dvosmerna komunikacija ubuduće imala konstruktivniji epilog neophodno je da se u što većoj meri aktivira i treća pozicija u kojoj se nalazimo mi – roditelji.
U nadi da će neki novi Savet roditelja doneti nove predloge i pojedince zinteresovane za temu, reportažu tokom leta privremeno zatvaramо. Pozdrav
25.02.2021.
Poštovani sugrađani,
Nova stranica koju otvaramo ima za cilj da promoviše pitanje bezbednosti dece na prilazu školi iz Avalske ulice.
Uz sve ostale teme koje smo do sada otvorili i ova takođe može biti motivacija za Vas koji imate volju da pokrenete problematiku u svom okruženju, ali možda ne znate kako i odakle da počnete ili kome za pomoć da se obratite.
Glavni cilj nam je da ostvarimo uslove za sigurnije kretanje dece u saobraćajnoj zoni škole. Primera koliko je bilo važno lično se angažovati u rešavanju opštih problema na našem sajtu ima već dovoljno da steknete sliku o nama. Ovo je još jedan novi momenat o tome kako roditelji škole mogu ukazivati na slične probleme.
Iza svake oznake krije se sadržaj, to je ono na šta znak ukazuje, a poruka kojom znak tim putem prenosi možemo nazvati označeno.
Kod univerzalnih oznaka kao što je saobraćajni znak, označeno je uveliko poznato svakome jer ima svoj kontinuitet korišćenja.
Postojanje saobraćajnih oznaka, a to nisu samo saobraćajni znaci, već i semafori, usporivači za automobile, ivičnjaci trotoara, pa i stanje podloge samih kolovoza, govori o postignutoj dvosmernoj komunikaciji između onoga ko oznake postavlja i onoga kome su oznake upućene. Označeno je nešto na šta treba obratiti pažnju!
U slučaju o kojem govorimo to su deca i njihova bezbednost. Označeno karakterišu nepromenljive oznake. Ali, načini na koje možemo iskomunicirati međusobno kako bismo oznake postavljali, a označeno prenosili, su promenljivi i njih menja vreme, a nošeni su upornošću pojedinaca. Tako se gradi kolektivna svest o označenom, onom opštem što bi trebalo da nam bude svima važno, a u ovom konkretnom slučaju i najvažnije od svega.
U školskoj zoni podavalskog kraja, a imamo ih tri u selima Beli Potok, Pinosava i Zuce, nekoliko godina unazad bavimo se odnosom „oznake i označenog“. Prilazi školskim objektima polako dobijaju bezbedniju zonu, ali mnoge nelogičnosti i dalje nisu rešene. Prikaz koji sledi o Avalskoj ulici je još jedan započeti segment, sada podržan i od strane našeg udruženja.
Hronologija:
Pokušaću u tekstu koji sledi da prikažem jedan od mogućih načina ukazivanja na problem bezbednosti u saobraćaju sa kojima se podavalski školarci susreću već decenijama.
Septembar, početak školske 2019/20 god.
Polaskom deteta u prvi razred shvatam koliko je Avalska ulica prometna u jutarnjim satima. Nekada je gornji prilaz školi služio uglavnom pešacima. Vremena se menjaju, pa je tako i Avalska ulica postala poligon za jutarnju vožnju do škole. Odmah je bilo uočljivo da se sa novim saobraćajnim potrebama nisu poboljšali i uslovi za bezbednost dece.
Poučeni već predškolskim iskustvom i činjenicom da se stvari mogu promeniti jedino ukoliko se promena zatraži, nastavljamo tradiciju obraćanja nadležnim institucijama. Suprug i ja pišemo dopis nadležnim sekretarijatima sa opisom situacije i molbom da se najpre tada havarisani ulaz u Avalsku ulicu sredi. Uzimam učešće u radu Saveta roditelja škole, ali zbog mnogih započetih a nedovršenih problema sa kojima se roditelji godinama susreću, odlažem predlog za drugo polugodište.
S obzirom na to da je škola prestala da zakazuje sednice Saveta roditelja, iako su roditelji saveta i predsednik istog insistirali na njima, mogućnost da se nešto uradi tokom te školske godine ostaje jedino putem nekog neformalnog načina organizacije, kao uostalom i za sve druge teme kojima se Savet roditelja bavio.
Februar 2020.
Komunikacija sa članovima saveta omogućila mi je da postavim informaciju o ovom problemu na internoj prepisci grupe Saveta roditelja zahvaljujući kojoj ubrzo prikupljam oko dve stotine potpisa. Zainteresovani roditelji su mi u tome dosta pomogli i prvi put je po ovom pitanju predat zvaničan zahtev u nadležne institucije. Cilj nam je bio povezivanje trotoara iz pravca opštinske zgrade do trotoara ispred školskog ulaza i postavljanje pratećih oznaka.
Jul 2020.
Iako u međuvremenu nije bilo odgovora od nadležnih, tokom leta se iznenada izvode radovi duž cele Avalske ulice i vrši se zamena kompletne asfaltne podloge.
Naivno verujem da će to sigurno biti i prilika za postavljanje trotoara za decu i novih ležećih policajaca, koji su na nekim tačkama neophodni. Opštini Voždovac prosleđujem mejl u kome podsećam da ne zaborave na naše zahteve.
Avgust 2020. Krajem letnjeg raspusta iz Sekretarijata za saobraćaj stiže nam odgovor na naš zahtev koji smo predali početkom godine.
Septembar, početak školske 2020/21 godine
Početkom nove školske godine odlazak u školu Avalskom ulicom postaje za trunku lakši, jer je umesto trotoara urađena šljunčana staza. Ipak znajući koliko to nije trajno, a ni bezbedno rešenje ponavljamo zahtev Opštini sa jasnim naznakama šta nam je prioritet:
Prvi put dobijamo i odgovor da je mejl prosleđen Opštinskom veću, ali ništa više od toga.
Istog dana održana je konstitutivna sednica Saveta roditelja za novu školsku godinu. Iznosim predlog na sednici da škola podrži već podnetu inicijativu roditelja. Iako je predlog unet u zapisnik, odgovor od škole po ovom pitanju ili informaciju da li je nešto zvanično od škole preduzeto roditelji nisu dobili. Zbog neslaganja sa pristupom u načinu rada ovogodišnjeg saveta donosim odluku da mesto u članstvu saveta za ovu godinu napustim.
Novembar 2020. Tokom jeseni opet iznenada otpočinju novi radovi duž cele Avalske ulice. Ovog puta svi smo gotovo sigurni u to da je u pitanju novi trotoar, samo sa suprotne strane škole…
Zbog ponovnog pogoršanja epidemiološke situacije ovo pitanje ostavljamo neko vreme po strani…
Decembar 2020.
Početkom decembra saznajemo da se tekući radovi odnose na proširenje kolovoza, a ne na izradu trotoara. Tim povodom u planu je i izmeštanje rasvete na štetu šumskog rastinja.
Iako radovi na kolovozu nisu završeni, krajem godine duž Avalske ulice postavljene su saobraćajne oznake.
Januar 2021.
U blizini školskog dvorišta vraćeni su ležeći policajci, a obeležena su i parking mesta.
S obzirom na to da je škola dobila zvaničan parking ispred ulaza u Avalskoj ulici, a pritom se izvode radovi na proširenju kolovoza smatramo da nema više opravdanja da se trotoar od školskog ulaza ne produži duž ulice i spoji sa trotoarom koji od Avalskog puta doseže samo do opštinske zgrade.
Februar 2021.
Nakon kalendarske “revolucije” događaja u Avalskoj ulici dobili smo jednu neobičnu situaciju: “oznaka” (saobraćajni znak) je prisutna, ali “označeno” zbog još uvek nedovoljno obezbeđene školske zone ne uspevamo jasno da definišemo, što je neophodno u saobraćajnim propisima.
Radovi na proširenju ulice trenutno stoje. Za nove neophodne usporivače na kritičnim mestima, kao i za trotoar kojim bi se deca bezbedno kretala, izgleda da za sada nema dovoljno jasne komunikacije…
Ova hronološka “reportaža” je još jedan pokušaj da do nje što pre dođemo…
…i nadam se pronađemo rešenje za trenutnu svakako zbunjujuću situaciju.
April 2021.
Ubrzo nakon podnošenja zvaničnog zahteva dobili smo odgovor od Sekretaijata za saobraćaj da će se situacija rešavati u cilju bezbednosti dece, a sve u dogovoru sa školom. Obavestili smo i Upravu škole o prijemu ovog dopisa, za sada odgovora nema. Pošto je stanje na terenu nepromenjeno od podnošenja našeg poslednjeg zahteva, nastavljamo komunikaciju sa institucijama i školom po ovom pitanju